RT News

Saturday, January 17, 2009

همايش دهه چهارم؛ضرورت تعامل و تحول/‌ سيدحسن خميني:

همايش دهه چهارم؛ضرورت تعامل و تحول/‌
سيدحسن خميني:






ـ سياه‌نمايي همه چيز رانابود مي‌كند
ـ تاكيدامام(ره)به درنظر گرفتن عنصر زمان‌ومکان دراجتهاد فراموش نشود

سرويس: سياسي
1387/10/27
01-16-2009
12:57:41
8710-15436: كد خبر

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

يادگار امام راحل با اشاره به جنايات رژيم صهيونيستي در غزه گفت: وقايع غزه نشانگر اين ضرورت است كه نظام بين‌الملل محتاج تحول است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني در افتتاحيه نشست دهه چهارم؛ ضرورت تعامل و تحول كه از سوي جمعيت توحيد و تعاون برگزار شد، افزود: نظم بي‌بنيان ظلم‌مداري كه در دنيا حاكم است نمي‌تواند، نتوانسته و نخواهد توانست گوشه‌اي از عدالت پيامبران عظيم‌الشأن را برقرار كند.

وي با گرامي‌داشت ياد شهداي غزه، ملت فلسطين را پاره تن امت اسلامي خواند و تاكيد كرد: اخبار اين روزها را نمي‌شود ديد و شنيد و خون گريه نكرد و بر اين دنياي ظلم‌مدار تاسف نخورد. روزگار بسيار تلخي است. حاكمان جهان امروز، به‌ويژه حكام بزدل جهان عرب كه جز براي خودشان گام برنمي‌دارند، نه بويي از شرافت برده‌اند و نه از انسانيت.

وي حاضران در اين نشست را بزرگان ديروز و امروز و فرداي نظام و از ياران و مديران انقلاب اسلامي در سه دهه گذشته كه آميزه تجربه و دانش هستند دانست و گفت: شايد سخن گفتن من در جمع چنين بزرگاني از نگاه برگزاركنندگان جلسه، تمريني باشد براي اين‌كه در دهه‌ چهارم، بزرگ‌ترها به حرف كوچك‌ترها هم گوش كنند و تجربه ديگري باشد كه نوع ديگري هم بتوانيم صحبت كنيم، بيانديشيم و گوش دهيم.

وي با گرامي‌داشت ياد و نام شهداي انقلاب اسلامي، دفاع مقدس و امام شهيدان، بررسي ماهيت و چيستي تحول را مقدمه‌ ضروري طرح مساله دانست و گفت: اگر ندانيم به دنبال چه چيزي هستيم ضرورت آن غير قابل باور و تصور خواهد بود. بايد قبل از ضرورت تحول، جايگاه دو مفهوم واكاوي شود؛ اول بررسي وضع موجود و ديگري شناخت وضع مطلوب.

يادگار امام راحل با بيان اين‌كه " حركت از وضع موجود به وضع مطلوب به دو صورت انقلابي با شيب تند و يا اصلاحي با شيب كند صورت مي‌گيرد" خاطرنشان كرد: اين حركت به هر سرعتي صورت گيرد مهم نيست، مهم آن است كه اين دو موقعيت به درستي شناخته شود؛ همان‌طور كه چشم بستن به واقعيت‌ها و نديدن عيوب بسيار غلط است. نگاه بي‌انصافانه و سياه‌نمايي همه چيز را به نابودي مي‌كشاند.

وي هم‌چنين با بيان اين‌كه " وضع موجود كشورمان در كليه سطوح فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي از روزگار گذشته بهتر است" خاطرنشان كرد: وضع موجود چون ملموس است كمتر به آن پرداخته مي‌شود و بسياري از ما درك درستي از وضع موجود نداريم.

وي در ادامه به تشريح شرايط وضع مطلوب پرداخت و شرط طرح آن را برداشتن سه گام بزرگ دانست و گفت: گام نخست، تعريف وضع مطلوب از ديدگاه خودمان و تبيين مصداق آن است. در پاسخ به اين سوال، هر گروهي سعي مي‌كند جواب خود را به صورت كلي بيان كند و به واسطه‌ آن بخش وسيعي از توده مردم را به طرف خود بكشاند.

سيدحسن خميني تبيين مولفه‌هاي وضع مطلوب را گام دوم تحول دانست و اظهار كرد: بايد اجزاي وضع مطلوب بازکاوي و معرفي شوند. اگر به دنبال عدالت هستيم بايد مقصود خود را از آن بيان و تبيين کنيم. اسلام و عدالت چيزي است که هم امام و هم اقران امام در مورد آن سخن مي‌گفتند.

وي با بيان اين‌که " در انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني(ره) هر دو وجه بيان کلي مفاهيم و تبيين مولفه‌هاي آن در کوتاهترين زمان ممکن ارائه شد" اظهار كرد: اين از افتخارات امام و انقلاب اسلامي است که با وجود بيشترين طرفدار به واژه‌هاي کلي تن در نداد و امام قبل از انقلاب مقصود خود را ازحکومت اسلامي در کتاب ولايت فقيه تبيين کرد و بعد از انقلاب نيز مولفه‌هاي حکومت را بلافاصله در قانون اساسي به راي مردم گذاشت.

وي با بيان اين‌که " مولفه‌هاي وضع مطلوب بايد شکافته شود، حتي اگر موجب انشقاق شود" گفت: اگر اين مولفه به صورت دقيق واکاوي نشود، بعدا موجب اختلاف، جدايي و مشکلات بيشتر خواهد شد.

يادگار امام راحل گام سوم را پيدا کردن راه رسيدن از وضع موجود به وضع مطلوب دانست و خاطرنشان كرد: راه بيرون رفتن از انسدادهاي موجود، راه بقا و ماندگاري نظام وحفظ خط امام و انقلاب، اجتهاد در مباني انقلاب و انديشه‌هاي بنيانگذار نظام است.

وي به ظهور سه نحله فکري در صدر اسلام بعد از رحلت پيامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: اتکاي صرف به حديث از سوي اهل حديث، اتکا به عقل و کنار گذاشتن متون مقدس و اجتهاد در متون، سه روشي بود که براي فهم اسلام ارائه شد که البته اجتهاد در متون راهي بود که ائمه اطهار(ع) پيش روي ما گشودند.

وي در ادامه با اشاره به تاکيد امام خميني(ره) بر اجتهاد در متون مقدس گفت: بايد در مواجهه با سوالات جديد به دنبال پاسخ‌هاي جديد مبتني بر اصول باشيم. روشنفکري به معناي حرف نو زدن نيست، روشنفکري به معناي پاسخ دادن به سوال‌هاي جديد است.

سيدحسن خميني با بيان اين‌که " ما در انقلاب اسلامي با يک متن مقدس روبه‌رو هستيم" اظهار كرد: جامعه ما در دوره‌هاي مختلف وفاداري خود را به متون مقدس امام نشان داده است. راه آينده ما در اين متون نهفته است. اجتهاد در اين متون برداشتن گام سوم تحول و راه رسيدن به وضع مطلوب است.

وي اظهار كرد: امام پس از 11 سال حکومت، براي اولين بار در تاريخ از تاثير زمان و مکان در اجتهاد سخن گفت و تاکيد ايشان به در نظر گرفتن عنصر زمان و مکان در اجتهاد و حکومت نبايد به فراموشي سپرده شود.

انتهاي پيام

No comments: